تبلیغات
نبرد بازى ها - چرا بازی های ژاپنی محبوب هستند؟
تاریخ : علی رضا
نویسنده : یکشنبه 24 مهر 1390
به شخصه علاقه زیادی به یك سری سبك های بازی های ژاپنی ندارم، ولی هیچ وقت جرأت این را هم ندارم كه آن ها را بازی های ضعیفی بدانم. این بازی ها آنقدر غنی و زیبا هستند كه سال های سال چه مردم آسیای شرقی و چه مردم غرب را سرگرم دنیاهای خود كرده اند. در این مقاله دلایل اینكه چرا این بازی ها را انجام می دهیم را بررسی می كنیم... در ادامه

 

RPGهای ژاپنی: دلیلی برای غرق شدن!

نمی توان گفت كه ژاپن بازی های بهتری نسبت به غرب می سازد، ولی بعضی مضامین و سبك هایی هستند كه مختص بازی های ژاپنی است. اگر بخواهیم RPG غربی را با RPG شرقی مقایسه كنیم، تفاوت های بزرگی بین طراحی شخصیت و فرمول های گیم پلی مشاهده می كنیم. کریستی سایر (Christi Sawyer) یك انیماتور 26 ساله است كه در ونكوور کانادا زندگی می كند. او می گوید: "من معمولاً به خاطر طراحی شخصیت و متفاوت بودن گیم پلی به سراغ بازی های ژاپنی می روم. هر چند از تمام سبك ها خشم می آید، ولی وقتی می خواهم به طراحی یك بازی نگاه كنم، به سراغ این بازی ها می روم."

بعضی بازی های RPG غربی (مثل Dungeons & Dragons) به شدت از روی RPGهای شرقی الهام گرفته اند. بازی هایی مثل Dragon Quest و Final Fantasy هدفشان خلق شخصیت ها و هیولاهای دیدنی بوده است. هر چند امروزه RPGهای غربی خیلی بزرگتر شده اند و آزادی عملی بسیار وسیع، بدون محدودیت و كاوش های فراوان دارند، ولی هنوز بعضی ها عاشق همین موضوع چالش برانگیز بودن JRPGها هستند كه در آن شما تمام تلاشتان بالا بردن Level شخصیتتان است تا با یك دشمن توانایی مبارزه كردن را داشته باشید. تكنیكی كه در اولین بازی از Dragon Quest محبوبیت پیدا كرد و سخت می توان آن را ترك كرد.

گرافیك انیمه مانند

هیچ ایرادی در تغییر گرافیك یك بازی به شكل انیمه وجود ندارد. وقتی در دهه 90 انیمه وارد غرب شد (به لطف Pokemon) هر بازی و كارتونی كمی الهام از این سبك گرفته بودند و این اثر همچنان هم باقی مانده است. حتی امروزه كه تب و تاب آن كمی خوابیده است، اما موضوع این است كه این طراحی ها چیزی فراتر از جلوه های بصری است و نوعی روح جدا در آن ها وجود دارد. از بزرگان این سبك می توان به آکیرا توریاما (Akira Toriyama)، یوشیتاکا آمانو (Yoshitaka Amano)، شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto)، آیامی کوجیما (Ayami Kojima) و تتسویا نومورا (Tetsuya Nomura) اشاره كرد. اگر اخیراً طراحی بازی ها به زیبایی قبل نیست، به این خاطر است كه طراحان ریسك انجام یك تجربه جدید را ندارند. هر چند كه این كشور همچنان طراحان بسیار خوبی دارد.

خنده دار و عجیب

ژاپنی ها انسان های شوخ طبعی هستند. گاهی اوقات، جملاتی را در زبان خود به كار می برند كه غیر ممكن است آن ها را به انگلیسی ترجمه كنیم. همچنین ژاپنی ها استعداد زیادی در خلق تصاویر، محیط و شخصیت های دیوانه وار دارند. هر چند در بعضی مواقع غربی ها، بعضی از طرح های ژاپنی ها را مسخره می كنند (مثل مبارزه علیه یك غول بزرگ كه از چند دختر بچه مدرسه ای درست شده است)، ولی در نهایت سخت می توان از نكات عجیب و غریب بازی های ژاپنی چشم پوشید. مثلاً به بازی Katamari Damacy نگاه كنید. در این بازی، پدر شما روزی مست است و تمام ستاره های آسمان را نابود می كند و حالا شما باید روی زمین بچرخید تا ستاره های جدید بسازید. این در حالیست كه پدر شما پادشاه دنیا است. او دستمال كاغذی بجای تاج به سر گذاشته و شلوارهای بسیار تنگ می پوشد. واقعاً هیچ کجا به غیر از ژاپن نمی توانید چنین طرح هایی را در این صنعت پیدا كنید.

 

بالا بردن قدرت

دلیل دیگری كه به خاطر آن بازی های ژاپنی را انجام می دهیم، حس نوستالژی است. بسیاری با محیط های رنگی و قهرمان های مو بلند ژاپنی بزرگ شده اند و وقتی دوباره سراغ چنین بازی هایی می روند، حس گرم آشنایی دارند. چنگ لیو (Chang Liu) یك پزشك آزمایشگاهی است كه در شهر سیاتل زندگی می كند. او می گوید: "من خالق سرگرمی هستم. من عاشق بازی كردن هستم و از بچگی روی كنسول بازی می كردم. این یعنی بازی های ژاپنی انجام می دادم. متأسفانه وقتی امسال متوجه شدم که بسیاری از بازی های ژاپنی به بازار غرب نمی آیند، خیلی ناراحت شدم و فكر می كنم دوره بازی كردن من به پایان رسیده است."

عشق به ژاپن

سرانجام جالب است كه چقدر بازی های ژاپنی در بازار غرب تأثیر داشته اند و متأسفانه به نظر می رسد که این بازی ها رو به فراموشی هستند و تعداد آن ها رو به كاهش است و همین تعداد كم هم از كیفیت خوبی برخوردار نیستند. البته 2011 سال خوبی برای طرفداران سبك ژاپنی بود و كنسول Wii عناوین RPG زیبایی را برای خود دارد. Xenoblade ،The Last Story و Pandora's Tower از جمله این بازی ها هستند. هر چند جای خوشحالی است كه شركت های بزرگی مثل Square Enix متوجه شده اند كه مشكل بزرگی در بازی های شرقی به وجود آمده و قصد دارند آن ها را برطرف كنند.

یكی از اعضای Square Enix بعد از نمایش ضعیف  بازی های ژاپنی درE3 2011  اخیراً در صفحه Twitter خود گفت: "نمایش بازی های ژاپنی تقریباً تحقیر آمیز بود. یك هفته كامل است كه به این فكر می كنم كه چطور این مشكل را حل كنیم." در همین حین بازیسازان معروف ژاپنی مثل یوجی ناکا (Yuiji Naka) و کیجی اینافونه (Keiji Inafune) استودیوهای بزرگ را ترك كرده اند و استودیوهای شخصی خود را زده اند تا بازی هایی كه دوست دارند را بسازند. آرزو می كنیم كه طرفداران بازی های ژاپنی باز هم با عناوین با كیفیتی روبرو باشند و خود را در دنیای این بازی ها غرق كنند.


منبع




موضوعات مرتبط: خواندنی ها و مقالات گیم ,
برچسب‌ها: چرا , بازی , های , ژاپنی , محبوب , هستند ,
آخرین مطالب