تبلیغات
نبرد بازى ها - شباهت های كارگردانان بازی با سینما
تاریخ : علی رضا
نویسنده : چهارشنبه 4 آبان 1390

گر بخواهیم جایگاه و طرز تفكر بازیسازان را با كارگردانان سینما مقایسه كنیم، با نتایج جالبی روبرو می شویم كه بعضی از این مقایسه ها را در این لیست جای دادیم.... در ادامه

شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) و استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)

این دو نفر در صنعت بازی و سینما مثل گروه The Beatles برای موسیقی و شیکسپیر (Shakespeare) برای ادبیات هستند. هر دوی این افراد به دنیای خود نگاهی خیلی متفاوت و بیشتر شبیه به یك بچه دارند. آن ها مسائل سنگینی در كارهای خود ندارند و تخیلشان را بسیار باز نگه می دارند. مثلاً فیلم های Indiana Jones برای اسپیلبرگ، بازسازی سریال های دوران كودكیش بود و The Legend of Zelda برگرفته از گشت و گذارهای كودكانه میاموتو در كوه های پشت خانه شان بود. هر دوی این افراد در دهه 80 معروف شدند. E.T و Super Mario به بزرگترین نمادهای زمانه خود تبدیل شدند و همیشه سعی كرده اند كه مخاطبان كم سن خود را همچنان نگه دارند. میاموتو هنوز هم در زمانه ای كه بازی هایی مثل Wii Music ساخته می شوند، بازی Skyward Sword را می سازد. اسپیلبرگ هم سایر اقشار را به سینما می كشاند. دو فیلم آینده او یعنی Tin Tin و Lincoln گواه این قضیه هستند.


تیم شیفر (Tim Schafer) و تری گیلیام (Terry Gilliam)

این دو نفر كار خود را در یك بخش بزرگ شروع كردند. شیفر كار خود را در LucasArts آغاز كرد و و بازی هایی مثل The Secret of Monkey Island، Day of the Tentacle و Full Throttle را ساخت. گیلیام هم كار خود را به عنوان یكی از اعضای Flying Circus آغاز كرد و سرانجام فیلم های خود را نوشت و كارگردانی كرد. هر دوی آن ها عناوین سنگین و عجیبی می سازند كه پر از طنز هستند. گاهی متوجه می شویم كه به یك موضوع خیلی تاریك و عجیب می خندیم. در Grim Fandango، شیفر دنیای عجیب پس از مرگ را خلق كرد و یا گیلیام تصویری از آینده نشان می دهد كه یك اشتباه نوشتاری باعث می شود تا دولت شما را در خواب بكشد! اگر به كارهای این دو نفر نگاه كنید، متوجه می شوید بازی های آن ها از رویاهایشان نشأت می گیرد. Psychonauts از شیفر و The Imaginarium of Doctor Parnassus هر دو از رویا تشكیل شده اند و تركیبی از واقعیت و غیر واقعیت را نشان می دهند.


هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) و جیمز کمرون (James Cameron)

وقتی به تركیب هنر و تكنولوژی فكر می كنیم، سریعاً اسم دو نفر به ذهن خطور می كند. كوجیما و كمرون. هر دوی این اشخاص همیشه داستان هایی را روایت كردند كه خیلی جلوتر از زمانه خودشان بوده اند. به طور مثال، کوجیما نشان داده كه به خوبی می تواند داستان سرایی زیبا را با تكنولوژی پیشرفته تركیب كند و بازی هایی مثل Sons of Liberty و Guns of the Patriots را بسازد. هر دوی این بازی ها در زمان عرضه خود از نظر تكنولوژی آنقدر جلو بودند كه كمتر بازی ای به آن ها می رسید. این حس و علاقه كوجیما در پیشرفت تكنولوژی و استفاده در كارهای خود به طوری كه دیگران استفاده نمی كنند، همانند علاقه كمرون به این كار در فیلم هایش است. جلوه های ویژه Terminator 2 پایه گذار بسیاری از جلوه های ویژه پیشرفته بعد از زمان خود بود یا به طور مثال Avatar به طور كلی یك سبك فیلمسازی جدید را معرفی كرد. این دو نفر در سال 1998 كار خود را شروع كردند. سالی كه فیلم Titanic كمرون 11 جایزه اسكار برد و Metal Gear Solid از كوجیما هم با بازخوردی برابر روبرو شد.


پیتر مولینیو (Peter Molyneux) و فرانسیس فورد کاپولا (Francis Ford Coppola)

هر دوی این افراد ریسك های بزرگی می كنند و ترسی از نتیجه آن ندارند. انتظار بیش از حد مولینیو از Fable همانند علاقه شدید كوپولا به اقتباس از كتاب The Godfather بود. هر دوی این افراد ریسك های موفقی كرده اند و این در حالی بوده كه در آن زمان تجربه آنچنانی نداشته اند و نتیجه كار آن ها دو عنوان بسیار موفق بوده است. هر دوی آن ها سه گانه بزرگی ساختند كه نسخه سوم كارهایشان به اندازه دو نسخه قبل موفق نبوده، اما تفاوت اخیر آن ها این است كه مولینیو خیلی از كارهای خود تعریف می كند، ولی كوپولا با سخت گیری، كمی در حاشیه قرار دارد.


گوییچی سودا (Goichi Suda) و کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino)

هر دوی این افراد ابداع كننده سبكی هستند كه در نسل های قبلشان بیشتر دیده می شد. آن ها علاقه شدیدی به خشونت بی حد و مرز و خندیدن به آن دارند و چیزهای عجیبی در كارهای آن ها می توانید پیدا كنید. آن ها هیچ هراسی از اینكه كارهایشان بازتاب شخصیت آن ها باشند، ندارند. دنیاهای عجیب سودا 51 مثل Shadows of the Damned و No More Heroes فقط مختص به خودش است. اثرات كارهای آن ها در طولانی مدت همچنان باقی می ماند. مثلاً Killer7 هنوز هم بحث های زیادی را به همراه دارد و فیلمنامه Reservoir Dogs و Pulp Fiction هنوز هم به عنوان یک منبع خوب برای آموزش به دانش آموزان سینما به حساب می آیند.


نولان بوشنل (Nolan Bushnell) و اورسون ولز (Orson Welles)

هنر، یك شبه به وجود نمی آید. زمان زیادی می خواهد تا شكل بگیرد و از نظر احساسی، ما را درگیر خود كند. بوشنل و ولز در اولین كارهای خود حركتی بزرگ كردند و حال نامشان به اینجا رسیده است. بوشنل موئسس Atari و خالق Pong بود. شاید اگر بوشنل نبود، صنعت بازی امروزه به این شكل نمی شد. چنین كاری را ولز در سال 1941 در سینما انجام داد و فیلم Citizen Kane را ساخت. تكنیك های این فیلم، سال ها جلوتر از زمانه خود بود و حال در تمام فیلم هایی كه می بینید، وجود دارد.


منبع




موضوعات مرتبط: خواندنی ها و مقالات گیم ,
برچسب‌ها: شباهت , های , كارگردانان , بازی , با , سینما ,
آخرین مطالب